Organisch leven

Een zelfbedachte term van mijn man: organisch leven. We zitten in de tuin onder onze druivenstruik tijdens een zwoele zomeravond met een glaasje en praten wat over ons doorgaans drukke leven. Een leven dat ik aan elkaar plak met afspraken, lijstjes en schema's. Het voordeel hiervan is dat er veel gebeurt; het nadeel is dat ik me soms voortgestuwd voel van plicht naar plicht, van afspraak naar afspraak. Zelfs de leuke dingen worden dan verplichtingen. Manlief noemt dit 'geagendeerd leven'. Daar tegenover stelt hij 'organisch leven' wat een meebewegen is met de flow, met het leven zelf.  En je begrijpt het al: ik ben meer van de agenda en hij meer van de flow. Deze combinatie van eigenschappen leidt soms tot botsingen in onze relatie, maar vaker tot inspirerende gesprekken. We houden elkaar een spiegel voor. Voorlopig zit manlief nu heel geagendeerd zijn btw-administratie te doen terwijl het buiten zesentwintig graden is en ik hobbel een beetje mee in de flow van de zomer. Mijn Advaitaleraar zei ooit: 'je bent als een dwarrelend blaadje'. Ik kan wel denken dat ik creëer en stuur maar uiteindelijk dwarrel je gewoon, soms een beetje naar links, dan weer een beetje naar rechts. De wind speelt zijn spel. Zo is het leven goed beschouwd ook een spel. Die gedachte geeft een enorme lichtheid en is voor mij een aansporing alles niet te serieus te nemen en me af te stemmen op de flow van het leven zelf. Hoe beweeg jij je tussen de plicht van de agenda en de flow van het leven?

Geen opmerkingen:

Snijbonensnijder

Als kunstenaar bof ik met een creatief beroep. Je onderdompelen in kleur en vorm en iets scheppen uit het niets geeft veel voldoening. Toc...