MSN en Beatrix

Aan het ontbijt verrast mijn oudste zoon me met de vraag: “Mam, mag ik op MSN?” Hij heeft sinds hij in de brugklas zit een eigen Hyves-profiel en een g-mail-account maar verder is zijn computergebruik beperkt. Hij is geen ruige internetter en bovendien steekt hij veel tijd in zijn huiswerk dus dan blijft er weinig tijd over. Blijkbaar heeft hij nu opeens behoefte om te gaan chatten. Ik heb het niet zo op MSN en hoor ook vaak dat kinderen via dat medium schelden en pesten. Dus ik zeg: ‘Daar heb je toch geen tijd voor? Je doet atletiek, gitaar, je huiswerk en je hyves, je wilt ook nog wel eens met vrienden spelen. Hij hoopvol: “Mag het?” Ik zoek naar argumenten en zeg: “Wat heb je aan die boodschapjes als ‘ik zit nu thuis, waar ben jij?’ Dat gaat toch nergens over?” Een hoongelach komt uit zijn keel: “Hoor wie het zegt, zit zelf de hele dag op Twitter, dat is pas saai. Mag het?” Ik val even stil. Wat moet ik daar nu op zeggen? Gelukkig is het tijd om naar school te gaan en zwaai ik hem uit vanachter het keukenraam. Maar ik vrees dat deze vraag terug blijft komen en moet lachen om mezelf. Nog geen drie maanden geleden stuurde ik uitnodigingen rond voor mijn 50e verjaardag met citaten uit de kersttoespraak van koningin Beatrix en nu verstuur ik zelf elke dag kleine boodschapjes. Toch blijf ik haar pleidooi voor medemenselijkheid hartverwarmend vinden. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Omdat het bijna Koninginnedag is, Bea nog een keer aan zet:

Tegenwoordig zijn zelfs buren
soms vreemden.
Je spreekt elkaar zonder gesprek.
Je kijkt naar elkaar zonder de ander te zien.
Mensen communiceren
via snelle korte boodschapjes.
Maar wie het gesprek niet aangaat
sluit zichzelf uit.
Zo kan een middel
om mensen tot elkaar te brengen
ook een barrière zijn
voor wie niet begrijpt en niet begrepen wordt.
De moderne technische mogelijkheden
lijken mensen wel dichter bij elkaar te brengen
maar ze blijven op ‘veilige’ afstand
schuilgaand achter hun schermen.
Onze wereld heeft mensen nodig
met passie en betrokkenheid
die klaar staan voor hun medemensen
en die blijven geloven in het goede.

Kersttoespraak 2009, Koningin Beatrix

Geen opmerkingen:

Snijbonensnijder

Als kunstenaar bof ik met een creatief beroep. Je onderdompelen in kleur en vorm en iets scheppen uit het niets geeft veel voldoening. Toc...