Twitter-Koninginnedag

Donkere luchten pakken zich samen als wij bepakt en bezakt voor de tweede maal naar de Utrechtse vrijmarkt in de welgestelde wijk Tuindorp fietsen. De jongens willen graag hun speelgoed en knikkers verkopen en dat is gisteravond nog niet honderd procent gelukt. We zitten nog met een restje troep. Ik fiets mee voor de vorm met een grote grabbelton in mijn fietskrat voorop. Ik heb genoeg vrijmarktvibraties meegekregen gister op de Hopakker. Nu verheug ik me op cappuccino op de bank achter de tv met de laptop op schoot en twitter online. Ik laat de jongens achter in de motregen en wens ze sterkte. Thuis steek ik wierook en kaarsen aan en ga er eens lekker voor zitten. Mijn moeder die 92 jaar is geworden en er deze Koninginnedag voor het eerst niet meer bij is, deed dit haar leven lang. Zal ik daar nu op mijn 50e mee beginnen en een traditie voortzetten? Vandaag heb ik er in elk geval zin in. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de gebeurtenissen van verleden jaar.  Dat geeft toch een bepaalde lading aan het geheel. Maxima draagt niet voor niets een zwart hoedje. Ik weet nog niet wat ik nu van dat nieuwe monument in Apeldoorn vind. Die glazen, witte ballonnen vind ik wel mooi en stijlvol, maar die doos…Mwoah. Op naar Wemeldinge, het geboortedorp van JP Balkenende. De koffie met opgeklopte melk staat naast me, de oranjetompouce ontbreekt. Wat erg al die regen en die paraplu’s. Maar ze houden de moed erin die Zeeuwen: ‘ En van je hela, hola, houd er de moed maar in’ gevolgd door ‘ En dat we toffe jongens mogen zijn, dat zullen ze weten…’ gespeeld door zo’n echt hoempapa-orkest. Dan klinkt ‘ Schipper mag ik overvaren ‘. Kan het Hollandser? Ja, ja ‘Oranje boven, oranje boven’ wordt ook nog van stal gehaald. De muziek begeleidt het stoeltjesrijden. Een soort stoelendans maar dan met paarden. Grappig om te zien. Ze weten het publiek wel te vermaken die Wemeldingers. De padvinders staan overal langs de weg om alle cadeautjes van de koningin in ontvangst te nemen. Jammer dat mijn jongens dat niet zien, die zitten ook op scouting. We zien nog biersjoelen, klompendansen met je handen, garnalen pellen en badminton met zakjes zand in tai-chi-bewegingen. Dat schijnt de vrede te bevorderen. Ondertussen driftig twitterend met het @slijterijmeisje dat uit Zeeland komt en zich opwindt over de niet getoonde innovatieve Zeeuwse ontwikkelingen. Die er wel zijn. Het is kneuterigheid troef en ik vind dat helemaal niet erg. Goed voor het wij-gevoel. Die prinsessen zijn best kekke dames, leuk om naar te kijken. Mabel swingend op torenhoge hakken en Maxima die zich het Oudhollandse wasbord laat uitleggen. Samen laten de dames zich heen en weer schommelen op een reddingsvlot gemaakt door scouts. @MarcMarieHuybregts twittert nog even over de paarse dame Karla Peijs als ze zich van Wemeldinge naar Middelburg verplaatst. ‘Ik neem aan dat de hulp-koningin in de bus zich verkleed heeft van paars in een nog opvallender kleur!’ Om later daaraan toe te voegen:  ‘Ik neem aan dat er postzegels met haar hoofd in de maak zijn.’ Als sidekick bij DWDD is Marc Marie een humoristische noot maar als twitteraar is hij ook erg leuk. Dan komen Justus en Jelle thuis. Verregend en helemaal klaar met Koninginnedag 2010. Doorweekte troep wordt op tafel gegooid. Ze kleden zich om en gaan lekker Harry Potter kijken. Deze Koninginnedag is de eerste Twitter-koninginnedag in mijn leven. Een aparte ervaring.  Alleen op de bank maar toch samen met mijn followers via de tweets. Ik bak een eitje voor de knullen die langzaam opdrogen en zie op tv de zon in Middelburg al schijnen. Nu nog hier. 

Geen opmerkingen:

Snijbonensnijder

Als kunstenaar bof ik met een creatief beroep. Je onderdompelen in kleur en vorm en iets scheppen uit het niets geeft veel voldoening. Toc...