Vandaag rijd ik met de Volvo zoevend naar Haarlem. Muziekje aan, raampje open en genieten. De file op de A2 is net voorbij en binnen het uur ben ik bij vriendin-lief die vandaag alles gaat leren over Linkedin en Twitter. Ze heeft er helemaal geen zin in maar vindt dat ze niet achterblijven kan ‘dan word ik zo’n oude muts’. Ik ga haar vandaag enthousiast maken. Voor haar en alle andere beginnende twitteraars een overzicht in elf stappen. Want twitteren is helemaal niet moeilijk maar je moet in het begin wel even doorbijten.
1. Je begint te surfen naar Twitter.com. Daar maak je een eigen account aan met wachtwoord en gebruikersnaam. Wees slim en schrijf dat ergens op.
2. Je kiest een twitternaam. De meeste mensen twitteren onder hun eigen naam en dat is het duidelijkst. Soms heb je een bedrijf of een markante naam die het heel goed doet. Zo is daar ‘Bakfietsvader’ of ‘Kanteldenker’ en zelf heb ik gekozen voor ‘Huidlandschap’. Het moet karakteristiek zijn voor jou of je bedrijf.
3. Je maakt een profiel door een goede foto van jezelf op te laden. Het mooist is een foto die speciaal hiervoor gemaakt is. Via Linkedin en Twitter kun je in contact komen met fotografen die gespecialiseerd zijn in dit soort kleine portretjes met uitstraling. Ik heb dat zelf laten doen bij ‘PuurPortret’ in Utrecht. Deze aardige fotograaf had een gratis aanbieding daarvoor.
4. Dan vul je je Bio in. Dat betekent een korte omschrijving in steekwoorden wie je bent en wat je doet. Ook hiervoor heb je 140 tekens. Je Bio is belangrijk om gevonden te worden via Google. Dus zorg voor mooie trefwoorden. Ook hier zijn mensen in getraind om je eventueel te coachen.
5. Neem dan een kijkje op Twittergids.nl en laat je inspireren. Hier vind je alle rubrieken waaronder twitteraars zijn ingedeeld aan de hand van hun Bio. Sport, Werk, Gezin, Cultuur, er is van alles. Er bestaat ook een Twitter Top 100 en wat staat daar nu op nummer 1? Oranje! Niet vreemd, zo vlak voor de voetbalcompetitie in Zuid Afrika. Gek genoeg staat ‘Verkiezingen’ niet in de top terwijl over een week de verkiezingen zijn. Misschien moet de verkiezingskoorts nog uitbreken.
6. Je kiest dus enkele rubrieken die bij jou passen en zoekt er dan de twitteraars bij. De voor jou interessante ga je volgen. Als je in hun profiel bent aangekomen, druk je op follow waarna een groen v-tje verschijnt. Dat hoeft niet altijd een persoon te zijn, dat kan ook een museum of nieuwsrubriek zijn. Je kunt ook een politicus of BN-er volgen.
7. Nog leuker is het je eigen collega’s of vrienden te volgen. Die vind je in je eigen profiel rechts bovenaan. Daar staat het balkje ‘find people’. Je vult een naam in en voilà: het twitterprofiel verschijnt en je drukt weer op follow.
8. Mensen gaan jou daardoor ook volgen. Vrienden, collega’s maar ook onbekenden. Er ontstaat een Zwaan-kleef- aan-effect. Dit duurt wel enige weken en daarom zijn de eerste weken het moeilijkst. Het is net als een nieuwe woning of een nieuwe baan: het duurt even voordat je je er thuis voelt.
9. Wat twitter je? Dat bepaal je helemaal zelf als het maar in 140 tekens past. Je kunt zakelijk twitteren en met links naar artikelen, sites en blogs verwijzen. Gebruik hiervoor de tool bit.ly. Deze tool verkort alle lange linken tot een korte code. Bovendien houdt de site een statistiek bij waardoor je kunt zien hoeveel er op je link geklikt is. Meten is weten. Persoonlijk twitteren kan ook. De meeste mensen kiezen voor een mix.
10. Installeer TweetDeck op je computer of telefoon. TweetDeck rubriceert de tweets in overzichtelijke kolommen. De eerste kolom geeft alle tweets weer. De tweede laat de tweets zien waarin jouw naam wordt genoemd. Het zijn openbare reacties. De derde kolom geeft Direct Messages weer. Deze DM-kolom is privé. Niemand leest DM-boodschappen mee. Zo kun je dus even iets persoonlijks zeggen tegen iemand, te vergelijken met een kort mailtje. De overige kolommen lopen vol met de onderwerpen waarover je getwitterd hebt. Bijvoorbeeld #aswolk. Deze kun je na verloop van tijd verwijderen.
11. Gebruik de #. Hierdoor krijgt je tweet een groter bereik. Zo gebruik ik veel #kunst of #inspiratie maar je kunt ook reageren op een tv-programma zoals #DWDD dat erg populair is of #penw wat verwijst naar Pauw en Witteman. En #twexit betekent Twitter Exit, kortom ik stop ermee, moet weg of ga slapen.
11. Gebruik de #. Hierdoor krijgt je tweet een groter bereik. Zo gebruik ik veel #kunst of #inspiratie maar je kunt ook reageren op een tv-programma zoals #DWDD dat erg populair is of #penw wat verwijst naar Pauw en Witteman. En #twexit betekent Twitter Exit, kortom ik stop ermee, moet weg of ga slapen.